Digitális Témahét

Iskolánk március 27-31. között már nyolcadik alkalommal csatlakozott a Digitális Témahéthez. A digitális pedagógia legnagyobb eseményébe valamennyi alsó tagozatos osztály bekapcsolódott. A mindennapjaink része a digitális eszközök használata és ez a program lehetőséget adott arra, hogy tantárgyi koncentráció keretében használjuk a platformok kínálta lehetőségeket. Célunk volt, hogy a kiválasztott témákat, projekteket digitális eszközökkel és módszerekkel valósítsuk meg, fejlesztve ezáltal tanulóink digitális kompetenciáját. Valamint igyekeztünk a gyermekek figyelmét a biztonságos internethasználatra irányítani.
1. és 2. évfolyamon az Égig érő paszuly című népmesét dolgozták fel tanulóink változatos, tevékenykedtető feladatok során.
Az 1. évfolyamon a mese megtekintését követően, megbeszélték a látottakat. A mesefeldolgozást szövegértő feladatokkal színesítették a digitális táblánál. Az 1.a osztályban technika órán az arany tojás került középpontba, tojásmintákat terveztek. Az 1.b osztályban dráma órán mozgásos játékokkal elevenítették fel a mese egyes jeleneteit.
A 2.a és b osztályokban magyar órákon csoportokban dolgozták fel tanulóink a mesét szövegértelmezési, olvasásstratégiai feladatokon keresztül. A 2.a osztályban a digitális táblánál is kitöltötték a vázlatkört, mely során megállapították a cselekmény legfontosabb elemeit: a szereplőket, a helyszíneket, meghatározták a problémát, és annak megoldását. Technika órán egy rövid film megtekintése után beszélgettek az internethasználat veszélyeiről.
A 2.b osztályban táblagépeken is dolgoztak a gyerekek. Mindkét osztályban LearningApps és WordWall tankockák tették még színesebbé a feladatok elvégzését. Dráma órákon megjelenítették a mese szereplőit, az egyes helyszíneket. Rajz órákon illusztrációt készítettek a meséhez.
A 3. évfolyam foglalkozásai a médiatudatosságra nevelést a gyerekek saját médiaélményeiből kiindulva, meglévő ismereteiket rendezve, mélyítve, játékos formában valósították meg. A feladatsor címe a "Tudatos alkalmazásválasztás mobileszközre" volt. Céljai között a médiafogyasztással kapcsolatos önálló döntések segítése, az online információ szűrésével kapcsolatos ismeretek, készségek előkészítése és a kritikai gondolkodás fejlesztése. Az osztályok a mobil telefonok használatával, ikonok jelentésével ismerkedtek. Maguk is terveztek vizuális kultúra és technika órákon mobiltelefon- kijelzőket. A 4. évfolyamon irodalom, környezetismeret, vizuális kultúra és technika órákon közös projektet valósítottak meg az osztályok. A Honfoglalás koráról tanult ismereteiket bővítették tovább az IKT eszközök használatával. Kisfilmet tekintettek meg a magyarok vándorlásáról, életmódjáról, lakhelyükről, fegyverzetükről, öltözékéről. Majd tableten maguk kerestek példákat, leírásokat, hogy elkészíthessék, megtervezhessék a különböző használati tárgyakat. Így a gyermekek terveztek tarsolylemezt, ékszereket, öltözéket. A jurtát a megtervezés után kis makettként fel is építették. A magyarok vándorlásáról térképet rajzoltak.
A tanulóink nagy örömmel végezték a feladatokat, az alkotó tevékenységet és a kreatív digitális eszközhasználatot sikeresen ötvözték.
Végül még a biztonságos internethasználatról, az okoseszközök használatáról is beszélgettünk, kisfilmeket tekintettünk meg az internet világában leselkedő veszélyekről. A helyes Facebook használatról is szó esett, megbeszéltünk néhány egyszerű szabályt, amelyet be kell tartani ahhoz, hogy játék és szórakozás maradhasson számunkra az internet világa. A gyerekek nagy érdeklődéssel, rendkívül aktívan vettek részt a feladatokban.
Digitális Témahét a felső tagozaton
Az 5.a-ban LearningApps feladatokat, rejtvényeket oldottak meg természettudomány, matematika, irodalom, történelem témakörökben az interaktív táblán.
Az 5.b osztályban egy rendhagyó történelemóra keretében kapcsolódtak be a János vitéz köré megtervezett projektbe. Az óra „Európa legjobb vitéze” címet kapta, s a huszár, mint a magyar történelem kimagasló harcosa állt a középpontjában. Mióta huszár a huszár? Milyen is a legendás huszár harcmodor? Hogyan maradt a huszár a mai napig az egyik nemzeti jelképünk? Ezekre a kérdésekre keresték és kapták meg a választ a Digitális témahét történelem óráján.
Hős kerestetik! címmel a 6.a osztályban irodalom órán az Egri csillagok kapcsán "megszólaltatták" a digitális tábla előtt a regény legfontosabb szereplőit. Ezt követően egy animációs kisfilm segítségével megismerkedtek az 1552-es egri várral. Azonosították a történetben is előforduló helyszíneket: a Dobó-bástyát, a Bebek-Bolyki tornyot, az Ó-kaput, a Kálvária-dombot. A film segítségével jobban megértették a gyerekek, miért is számított óriási diadalnak az egri várvédők győzelme.
A 6. évfolyam angol óráján az étkezés téma lezárásaként a gyerekeknek a kedvenc ételük receptjét kellett angolul kidolgozni. Segítségképpen megtekintettek egy-két olyan internetes oldalt, ahol angol receptek találhatóak, majd a gyerekek a tanulói tabletek segítségével önállóan kidolgozták a választott recepetet.
7.a osztály Kína ókori találmányait és napjainkig fennálló védelmi rendszerét kereste párokban, míg hasonló munkaformában, az utolsó két képen a 8.a osztály tanulói dolgoznak Magyarország népességéhez kapcsolódó adatok gyűjtésén.
Matematika tanórákon a 6. évfolyamon és a 8. b-ben az okostankönyvek digitális feladatait oldották meg a gyerekek, valamint fejlesztő foglalkozásokon az OkosDoboz tananyaghoz kapcsolódó feladataival gyakoroltak, majd az internethasználat veszélyeiről beszélgetett. Az IKT-s eszközök segítségével e témában kerestek információkat.
Két projektet valósított meg a felső tagozat az 5. és 7. évfolyamon.
János vitéz-projekt az 5.b-ben
Az adott témát több tantárgy bevonásával dolgozták fel digitális eszközök segítségével. Történelem órán a huszárok életmódjáról, ruházatáról gyűjtöttek információt. Rajz órán az ismereteik alapján huszárokat rajzoltak. Ének órán lovas- és katonadalokat énekeltek. Irodalom órán pedig interaktív feladatokkal elevenítették fel a történetet, illetve idézetek alapján az ismert szóképeket nevezték meg.
Mikszáth Kálmán-projekt a 7.a osztályban:
Irodalom órán Mikszáth Kálmán életével és A néhai bárány című novellájával ismerkedtek meg interaktív módon. A digitális tankönyv és a mindmup.com segítségével egy gondolattérképet készítettek Mikszáth Kálmán életéről, munkásságáról, majd a learninapps.org tankockáival oldottak meg egy keresztrejtvényt és Legyen Ön is milliomos! feladatot az interaktív táblán. Ezt követően az interaktív táblán A néhai bárány című novellát nézték meg közösen, majd minden tanuló tableten a learningapps.org tankockái segítségével többféle feladatot oldott meg differenciáltan (keresztrejtvény, szövegkiegészítés, Legyen Ön is milliomos!, memóriajáték). Rajz órán tablót készítettek a novellához kapcsolódóan, az előkészítő részben a digitális tábla segítségével képeket néztek a palóc népviseletről és a palóc vidékről, házakról, majd többféle technikával rajzot készítettek a tablóhoz. Történelem órán a kiegyezés utáni Magyarország történelmét ismérelték át a Kahoot honlapon található kvízek segítségével. Mikszáth műveiben feltűnnek az Osztrák-Magyar Monarchia területén élő etnikai csoportok. A második tanórán a Wordwall honlapon található feladatok segítségével összegyűjtötték ezeket a nemzetiségeket és megnézték, hol éltek a monarchia területén belül. Mindkét tanórán a diákok tableteken oldották meg a feladatokat.
Apostolné Nagy Ágnes, Bödey-Szabó Zsuzsanna és Gőgös Zoltánné
munkaközösség-vezetők

digitalis temahet 2023

(további képek megtekinthetők iskolánk hivatalos FB oldalán a következő linkre kattintva: LINK)